Με αφορμή
την έγκριση από το περιφερειακό Συμβούλιο 11500000e για τη δημιουργία ενός τριώροφου υπόγειου χώρου στάθμευσης χωρητικότητας 350 θέσεων στο
κέντρο της Ν Ιωνίας θα θέλαμε να σημειώσουμε τα εξής:
Τα τελευταία χρόνια, πέρα από τη
γενικευμένη τάση δημιουργίας απρόσωπων πλατειών, όπου συνήθως κυριαρχούν οι
πλάκες, το τσιμέντο, τα ακαλαίσθητα κιόσκια και τα κάθε είδους δομικά υλικά και
απουσιάζει παντελώς το πράσινο, αντιμετωπίζουμε και μια νέα αρνητική εξέλιξη. Την τάση για δημιουργία
υπόγειων χώρων στάθμευσης κάτω από πλατείες και ελεύθερους χώρους με ταυτόχρονη
«διαμόρφωση» της πλατείας, πάνω από το πάρκινγκ. Η αιτία
βρίσκεται στην ανάγκη να βρεθούν λύσεις στα σοβαρά προβλήματα στάθμευσης και
στο κυκλοφοριακό κομφούζιο που παρατηρείται στην πόλη και τις γειτονιές μας,
καθώς, δυστυχώς και η πόλη μας, όπως κάθε σύγχρονη πόλη αναπτύσσεται και
αναδιαμορφώνεται με τέτοιο τρόπο ώστε να
εξυπηρετεί τα αυτοκίνητα και όχι τους ανθρώπους.
Τα ΙΧ και ο τρόπος χρήσης τους καταλαμβάνουν
σχεδόν κάθε σπιθαμή δημόσιου χώρου μέσα στην πόλη. Και όπου υπάρχει καμιά
νησίδα πράσινου, αυτή φαντάζει παράταιρη στο ασφαλτοτσιμεντένιο συνεχές της
σύγχρονης πόλης. Γι’ αυτό μπαίνει στο στόχαστρο των κορακιών είτε της
«ιδιωτικής πρωτοβουλίας», αλλά και των Δήμων και του κράτους. Με αυτόν τον τρόπο, πολύ
συχνά πλέον, προτείνεται η κατασκευή υπόγειων γκαράζ και στην οροφή… «πλατεία».
Αυτή είναι και η πρόταση που
παρουσιάστηκε (και εγκρίθηκε) από τον αντιπεριφερειάρχη Γ. Καραμέρο και τον
δήμαρχο της Ν Ιωνίας Ηρ. Γκότση στο ΠΣ στις 31-8-2017, για το γκαράζ στη Ν
Ιωνία, που θα χρηματοδοτήσει η περιφέρεια, δίνοντας 11500000 ευρώ.
Όμως, ακόμα κι αν η μελέτη (που δεν έχουμε δει ολοκληρωμένη, καθώς
δεν έχει μοιραστεί) μιλά για την ενοποίηση του πάνω χώρου του γκαράζ με την
υπάρχουσα πλ. του Αγ Γεωργίου, και τη δημιουργία ενός μεγάλου ελεύθερου
δημόσιου χώρου που, πράγματι, λείπει από την περιοχή μας,η εμπειρία μας από
άλλα υπόγεια γκαράζ στην Αθήνα, δείχνει ότι τα πράγματα δεν είναι έτσι ακριβώς.
1.
Πράσινη πλατεία και υπόγεια πάρκινγκ είναι δύο έννοιες
ασύμβατες, καθώς υπάρχουν πολλά
προβλήματα στεγανοποίησης, ανάγκη εξαερισμού, η απαιτούμενη μεγάλη στατική
ενίσχυση της κατασκευής, κ.λπ., για τα οποία απαιτείται μεγάλο οικονομικό
κόστος αλλά και συνεχής συντήρηση, γεγονός απαγορευτικό για τους δήμους. Κατασκευαζόμενα
σε ελεύθερους δημόσιους χώρους, τους περιορίζουν και τους υποβαθμίζουν λόγω των
αναγκαίων επιφανειακών εγκαταστάσεών τους (είσοδοι-έξοδοι, ανελκυστήρες,
εξαερισμοί, φουγάρα κ.α), ενώ στην οροφή τους μπορεί να αναπτυχθεί μόνο χαμηλή βλάστηση.
Τελικά, οι λύσεις πρασίνου που προτείνονται, μάλλον διακοσμητικές έτσι ώστε να
καλυφθούν οι αντιαισθητικές μετασκευασμένες πλατείες (πχ Πλατεία Ομονοίας στην Αθήνα).
Ταυτόχρονα οι τεράστιοι
τσιμεντένιοι υπόγειοι όγκοι αυξάνουν κατά πολύ τη θερμοκρασία στις περιοχές γύρω από το υπόγειο γκαράζ, ενώ
λειτουργούν και σαν βιομηχανίες ρύπων βενζολίου και μολύβδου, επιβαρύνοντας
έτσι την ήδη επιβαρημένη ατμόσφαιρα.
2.
Τα υπόγεια γκαράζ δεν λύνουν τα προβλήματα στάθμευσης και ως εκ τούτου το
κυκλοφοριακό πρόβλημα σε μια πόλη. Μάλιστα η δημιουργία τους επιβαρύνει ακόμα περισσότερο
την κυκλοφοριακή συμφόρηση πέριξ της πλατείας, λόγω της προσέγγισης των ξένων
στην περιοχή οχημάτων που επιθυμούν να σταθμεύσουν στο υπόγειο πάρκινγκ. Μελέτες
συγκοινωνιολόγων τόσο στην Ευρωπαϊκή Ένωση όσο και στις ΗΠΑ, θεωρούν ότι τα
συγκεκριμένα έργα όχι μόνο δεν δίνουν λύση στο πρόβλημα αλλά το διογκώνουν,
καθώς ένα υπόγειο γκαράζ προσελκύει 4 έως 8 φορές περισσότερα αυτοκίνητα από
όσα μπορεί να φιλοξενήσει!!!. (Μήπως στις περιοχές που έχουν ολοκληρωθεί τέτοια
έργα, π.χ. στην Πλατεία Κάνιγγος, στη Ριζάρη, στο Νοσοκομείο Παίδων, στου Φίξ,
βρίσκεις να παρκάρεις στους γύρω δρόμους ή μήπως λόγω αυτών των έργων έχουν
ελευθερωθεί τα πεζοδρόμια;)
3.
Στο ΠΣ ακούστηκε πολλές φορές ότι ο
βασικό λόγος που προκρίνεται αυτό το έργο είναι η τόνωση της αγοράς της Νέας Ιωνίας, κάτι που μόνο ως αστείο μπορεί να εκληφθεί, καθώς από
τη μια η Ν Ιωνία είναι μια περιοχή με σταθμό ΗΣΑΠ δίπλα στο εμπορικό κέντρο
της, αλλά και 2 επιπλέον σταθμούς ΗΣΑΠ από άλλες περιοχές της, οπότε εύκολα και
γρήγορα κάτοικοι τόσο της Ιωνίας, αλλά και από άλλες περιοχές μπορούν να
προσεγγίσουν το εμπορικό της κέντρο, από την άλλη, ο κόσμος δεν ψωνίζει γιατί
δεν έχει χρήματα και όχι γιατί δεν βρίσκει … πάρκινγκ.
Από την πλευρά μας στο ΠΣ τονίσαμε την
αντίληψή μας για ένα συνολικά διαφορετικό μοντέλο
για τη ζωή στις πόλεις μας και για τους ελεύθερους
χώρους. Για να αγαπηθεί μια περιοχή θα
πρέπει πρώτα από όλα να γίνει βιώσιμη και όχι κυκλοφορίσιμη, άρα προκρίνουμε τη μείωση της χρήσης του αυτοκινήτου. Η γειτονιά θα πρέπει
να μετατραπεί σε μια περιοχή, μια μικρή κοινωνία σχεδιασμένη από και για όλες
τις ανθρώπινες δραστηριότητες, όπου οι άνθρωποι θα μπορούν να δουλεύουν, να
ζουν, να χαλαρώνουν, να μαθαίνουν, να επικοινωνούν και να περιπλανώνται και τον
οποίο θα διαχειρίζονται συλλογικά σαν το χώρο της συμβίωσής τους.
Προφανώς, χρειάζονται αναπλάσεις σε διάφορες περιοχές, αναπλάσεις γειτονιών και δημόσιων
χώρων, πλατειών και πάρκων, που όμως θα δίνουν κίνητρο και χώρο στον κάτοικο να βγει
στο δρόμο, να ανακαταλάβει τον δημόσιο χώρο που του ανήκει. Η Ν Ιωνία, με
έντονο το εργατικό και το προσφυγικό στοιχείο το οποίο αποτυπώνεται και στην
αρχιτεκτονική της, είναι μια
περιοχή όπου θα μπορούσε η περιφέρεια και ο δήμος να ενισχύσει υποδομές και
αναπλάσεις ανάδειξης του χαρακτήρα της.
Σταθερά υπερασπιζόμαστε την αντίληψή
μας για τη ενίσχυση της δημόσιας και δημοτικής συγκοινωνίας, στην
κατεύθυνση της δημόσιας δωρεάν για όλους τους πολίτες (νοούμενη ως κοινωνική
παροχή και όχι ως ανταποδοτική επιχείρηση.
Μάλιστα, το γεγονός ότι η συντήρηση ενός τέτοιου έργου
έχει και το ανάλογο κόσμος, σε συνδυασμό με την αναγκαιότητα διαχείρισης του
έργου και την άρνηση τόσο του Γ. Καραμέρου
όσο και του δημάρχου της Ν Ιωνίας, Ηρ. Γκότση να δεσμευθούν για τη δημόσια και
δωρεάν χρήση του πάρκινγκ, μας καθιστά σαφές την πρόθεσή τους για σύμβαση
με εταιρία που θα διαχειρίζεται τη χρήση του, με το ανάλογο αντίτιμο…
Προτείνουμε κατασκευή «δικτύων
ήπιας κινητικότητας» που θα ενώνουν τις περιοχές κατοικίας με τους
κοινόχρηστους χώρους, τα κοινωφελή κτίρια και τις εμπορικές ζώνες, μέσω ενός
καλά ανεπτυγμένου δικτύου δημόσιας και δημοτικής συγκοινωνίας και όπου θα μπορεί να κινείται άνετα
και με προτεραιότητα ο πεζός, ο ποδηλάτης, το άτομο μειωμένης κινητικότητας και
φυσικά τα ΜΜΜ. Αυτά μπορούν να συγκροτούνται από πεζόδρομους, ποδηλατόδρομους,
μεγάλα και ελεύθερα εμποδίων πεζοδρόμια, , οδούς ήπιας κυκλοφορίας κ.α.
Η περιφέρεια Αττικής, και κατ επέκταση και η δημοτική
αρχή της Νέας Ιωνίας, θα πρέπει να λάβει
υπόψη της και να ιεραρχήσει τόσο τις ανάγκες των κατοίκων του Δήμου, όσο και
τις τραγικές οικονομικές συνθήκες που προφανώς και θέτουν άλλες προτεραιότητες
για τους εργαζόμενους και μικροεπαγγελματίες της πόλης μας που πλήττονται
βάναυσα από τα μέτρα των μνημονιακών πολιτικών και των ανάλογων αποφάσεων της Περιφερειακής
και Δημοτικής αρχής. Αν λοιπόν θέλει να δώσει 11:500.000 σε έργα υποδομής,
γιατί δεν τα δίνει για όλα τα παραπάνω (πολύ περισσότερο για σχολεία νοσοκομεία
κλπ) και τα δίνει για ένα έργο που καθόλου δε βελτιώνει την ποιότητα ζωής
αντιθέτως διαιωνίζει το υπάρχον μοντέλο επιπλέον είναι ένα έργο άσχημο, άχρηστο
και ακριβό.
31-8-2017
Νίκος Αδαμόπουλος
Περιφερειακός Σύμβουλος με
την
Αντικαπιταλιστική Ανατροπή
στην Αττική
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.