Στη συνεδρίαση της Πέμπτης 10 Μαίου 2018 του Περιφερειακού Συμβουλίου Αττικής, συζητήθηκε μεταξύ άλλων το ν/σ "Κλεισθένης 1" του Υπ. Εσωτερικών για την τοπική "αυτοδιοίκηση"
Ο Νίκος Αδαμόπουλος, περ. σύμβουλος της Αντ. Ανατροπής, αφού ανέδειξε έναν προς έναν τους στόχους και τις επιδιώξεις του νέου νομοσχεδίου, ανέφερε μεταξύ άλλων και τα εξής:
«Με το νέο νομοσχέδιο οι ΟΤΑ μπαίνουν ακόμη πιο σφιχτά στη μέγγενη του αστικού κράτους και της πολιτικής του. Ο Κλεισθένης, όπως και πριν ο Καλλικράτης και νωρίτερα ο Καποδίστριας, δεν εκφράζουν ένα διαφορετικό μοντέλο δημοκρατικής λειτουργίας και αυτοδιοίκησης των τοπικών κοινωνιών. Οι δήμοι μετατρέπονται πλήρως σε μακρύ χέρι του κεντρικού κράτους/διαχειριστικό μηχανισμό/ εταιρία διαχείρισης- ιδιωτικοποίησης.»
«Η κατάκτηση της πραγματικής αυτοδιοίκησης κρίνεται στη θεσμοθέτηση και λειτουργία συνελεύσεων και μορφών λαϊκής οργάνωσης με αποφασιστικό ρόλο και λόγο και στη δυνατότητα συμμετοχής όλων των κατοίκων, χωρίς αποκλεισμούς, στις συλλογικές δημοκρατικές θεσμοθετημένες διαδικασίες και όχι μόνο οι εκλογές εκπροσώπων κάθε 4 χρόνια.
Είμαστε αντίθετοι και στον «Καλλικράτη» και στον «Κλεισθένη» από τη σκοπιά ενός άλλου τρόπου οργάνωσης της κοινωνίας και της ζωής μας.
Εμείς παλεύουμε και θα συνεχίσουμε να παλεύουμε για την αντικαπιταλιστική ανατροπή συνολικά της αντιλαϊκής επίθεσης, απέναντι στο εργαζόμενο λαό και την νεολαία, των αντιδραστικών καπιταλιστικών αναδιαρθρώσεων στο κεντρικό και τοπικό κράτος και των κάθε λογής διαχειριστών της αστικής κυριαρχίας και εξουσίας.
Οραματιζόμαστε και παλεύουμε για ένα διαφορετικό μοντέλο λειτουργίας και διαχείρισης των κοινών, σε μια άλλη κοινωνία, χωρίς εκμετάλλευση ανθρώπου από άνθρωπο με ισότητα και δικαιοσύνη, χωρίς φτώχεια διακρίσεις και πολέμους, με πραγματικά δημοκρατικούς θεσμούς, όπου την εξουσία όλη θα κρατά στα χέρια του ο εργαζόμενος λαός.»
Ακολουθεί το ψήφισμα που κατέθεσε η Αντικαπιταλιστική Ανατροπή, ενώ στο τέλος μπορείτε να παρακολουθήσετε σε βίντεο ολόκληρη την τοποθέτηση του Νίκου Αδαμόπουλου.
ΨΗΦΙΣΜΑ ΤΗΣ ΑΝΤΙΚΑΠΙΤΑΛΙΣΤΙΚΗΣ ΑΝΑΤΡΟΠΗΣ στην ΑΤΤΙΚΗ
«Κλεισθένης Ι» Προώθηση σε δήμους και περιφέρειες των νέων αστικών σχεδιασμών.
Με βαρύγδουπους τίτλους
και εν μέσω αντιπαραθέσεων το
Υπουργείο Εσωτερικών έφερε στη διαβούλευση ένα νομοσχέδιο 324 σελίδων και 237 άρθρων για
την λειτουργία δήμων και περιφερειών με την ονομασία «Κλεισθένης Ι».
Πέραν της αλλαγής του εκλογικού συστήματος, δεν
επιφέρει άμεσες μεταβολές (πχ στις αρμοδιότητες), όπως έγινε με
τον Καποδίστρια το 1997 και με την αναθεώρηση του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων
το 2006 ή τον πράσινο «Καλλικράτη» το 2010.
Πρόκειται για νομοθέτημα «λαγό», το οποίο αφού διευθετήσει τον τρόπο λειτουργίας
του «τοπικού πολιτικού συστήματος», θα συνοδευτεί εκ των υστέρων με σειρά
νομοθετικών προβλέψεων για ζητήματα αρμοδιοτήτων, κατανομής πόρων κτλ
Το νομοσχέδιο
διατηρεί τα συντηρητικά χαρακτηριστικά του προηγούμενου πλαισίου, θεσπίζει αλλαγές και ανοίγει το δρόμο σε επόμενες σε βάρος των λαϊκών
συμφερόντων και υπέρ της «αποτελεσματικότερης και ταχύτερης» πρόσδεσης και διαπλοκής των δήμων και
περιφερειών με τα μεγάλα οικονομικά
συμφέροντα και τους σχεδιασμούς τους.
Δεν αφορά,
επομένως, μόνο ή κυρίως στο εκλογικό σύστημα, όπως ισχυρίζεται
η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, και το
εμφανίζουν οι δυνάμεις Ν.Δ.-Κινήματος Αλλαγής.
Δεν
είναι «διεύρυνση της δημοκρατίας και σημαντική μεταρρυθμιστική τομή»
όπως λένε τα κυβερνητικά επιτελεία με το
πρόσχημα της εισαγωγής της απλής αναλογικής στην εκλογή των δημοτικών και
περιφερειακών συμβουλίων και μια σειρά άλλων υποτίθεται συμμετοχικών θεσμών. Στην ουσία φέρνει βαθύτερες αντιδραστικές – αντιλαϊκές ρυθμίσεις σε συνέχεια του πρώτου μνημονιακού νόμου για
τους ΟΤΑ ,του «Καλλικράτη».
Με το νέο νομοσχέδιο επιδιώκεται
1. Νέα
αφαίμαξη του λαϊκού εισοδήματος με την ένταξη στα ανταποδοτικά τέλη και άλλων υπηρεσιών, όπως των
υπηρεσιών πρασίνου. Μόνο με το μέτρο αυτό θα επιφέρει την αύξηση κατά 50% και πλέον των
ανταποδοτικών τελών από το 2019.
2. Επιπλέον φορομπηξία από τη μεταφορά νέων φορολογικών
βαρών στις πλάτες των λαϊκών νοικοκυριών και νομιμοποίηση των παλιών που
υπήρχαν μέσω των δήμων, όπως πχ οι προτεινόμενες αλλαγές για το «Ενιαίο Ανταποδοτικό Τέλος» με πρόβλεψη
για ανεξέλεγκτο και χωρίς όρια καθορισμό
του ύψους τους. Αυτό το προαναγγέλλουν και το
προδικάζουν μια σειρά από διατάξεις, που
κατηγοριοποιούν τους δήμους , για τον
καθορισμό αρμοδιοτήτων και την κατανομή της χρηματοδότησης εθνικών ή από την Ε.Ε. πόρων. Όπως για παράδειγμα
τα «ιδία»
έσοδα από την επιχειρηματικότητα κ.λ.π.
Την ίδια στιγμή, που με βάση τον νόμο
και το Μεσοπρόθεσμο, οι ΚΑΠ παραμένουν
καθηλωμένοι και μειωμένοι πάνω από
το 60% και μέχρι και το 2021 .
Με το νέο νομοσχέδιο εκείνο που
στρατηγικά επιδιώκεται είναι οι
πόροι των ΟΤΑ να έχουν ως κύρια πηγή τους την ανταποδοτικότητα και την
επιχειρηματικότητα και η κρατική χρηματοδότηση να έχει βοηθητικό χαρακτήρα και να
συμβάλει σε αυτές και στο φοροεισπρακτικό «κυνήγι» που πρέπει να κάνουν οι δήμοι.
Με βάση αυτό οι ΟΤΑ, δήμοι και
Περιφέρειες, δημοτικές επιχειρήσεις, αναπτυξιακές Α.Ε. κάθε είδους, διαδημοτικά
δίκτυα και οι σύνδεσμοί τους, αποκτούν και νέο θεσμικό πλαίσιο για να συμβάλουν καλυτέρα και πιο αποτελεσματικά στις ανάγκες της καπιταλιστικής κερδοφορίας και
ανταγωνιστικότητας. Να δημιουργούν φιλικό περιβάλλον για το κεφάλαιο και
τις αδηφάγες ορέξεις του στις περιοχές
τους. Ανοίγονται νέα πεδία για την προώθηση της
επιχειρηματικότητας με την
αποφασιστική συνδρομή των ΟΤΑ σε έργα και υποδομές για να υπηρετήσουν τους στρατηγικούς σχεδιασμούς μεγάλων
καπιταλιστικών επιχειρήσεων. θεσμοθετούν Άρθρα 179-180 την
δημιουργία Α.Ε. για απόκτηση πρόσβασης
σε επενδυτικά κεφάλαια και εμπλοκή σε παραγωγή και διανομή ενέργειας, μεταφορές
κλπ.