ΠΡΟΣ ΤΟΝ
ΠΡΟΕΔΡΟ ΤΟΥ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΑΤΤΙΚΗΣ
ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ: Περιφερειακές παρατάξεις και συμβούλους
Θέμα:
Αίτημα
για συζήτηση ενημέρωση και απόφαση προ ημερησίας διάταξης στη συνεδρίαση του Π.
Συμβουλίου στις 4-4-2019 σχετικά με το προτεινόμενο Επενδυτικό Σχέδιο (Μaster Plan) που υπέβαλε η ΟΛΠ ΑΕ-COSCO
προς έγκριση.
Στις 19/2/19 στο Υπουργείο Ναυτιλίας πραγματοποιήθηκε συνεδρίαση της διυπουργικής Επιτροπής Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων για να συζητήσει το 7ο κατά σειρά προτεινόμενο Επενδυτικό Σχέδιο (Μaster Plan) που υπέβαλε η ΟΛΠ ΑΕ-COSCO προς έγκριση.
Στην πρώτη φάση της συνεδρίασης, που
ήταν ανοιχτή, παραβρέθηκαν εκπρόσωποι της Τοπικής Αυτοδιοίκησης του ευρύτερου
Πειραιά, φορέων του Πειραιά, της Ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας του
Περάματος, συλλογικοτήτων και κινημάτων της πόλης - μεταξύ των οποίων οι
κινήσεις πολιτών «Λιμάνι φιλικό στην πόλη», «Ενεργοί πολίτες της Πειραϊκής», «Κίνηση
πολιτών για την Πειραϊκή Ακτή» -, εκπρόσωποι περιβαλλοντικών, καταναλωτικών και
άλλων οργανώσεων, καθώς και αρκετοί πολίτες οι οποίοι ενημερώθηκαν την
τελευταία στιγμή.
Η παρουσίαση του
Master Plan από τους εκπροσώπους της ΟΛΠ ΑΕ-COSCO επιβεβαίωσε αυτό
που ήδη γνωρίζαμε, δηλ. ότι πρόκειται για ένα εσωστρεφές μονοπωλιακό επενδυτικό
σχέδιο το οποίο μοναδικό αναπτυξιακό στόχο έχει την αύξηση της κερδοφορίας της
εταιρίας ερήμην ή και εις βάρος της πόλης και της τοπικής οικονομίας και
κοινωνίας:
Σύμφωνα λοιπόν με τους
κατοίκους και κινήσεις της πόλης που παραβρέθηκαν στη σύσκεψη, ενημερώνουμε τον
Πρόεδρο του Περιφερειακού Συμβουλίου, για τα εξής:
Α. Δεν ακούστηκε
τίποτα για μια λιμενική αναπτυξιακή πολιτική που φροντίζει για την ανάγκη
αρμονικής συνύπαρξης των λειτουργιών του λιμανιού με τις λειτουργίες της πόλης
και τις ανάγκες της τοπικής κοινωνίας.
Β. Δεν υπήρξε καμία
αναφορά στο περιβαλλοντικό αποτύπωμα που θα αφήσουν στην πόλη οι προτεινόμενες
επενδύσεις - ούτε λόγος για τις επιπτώσεις στην υγεία και την ποιότητα ζωής των
κατοίκων, για την ατμοσφαιρική ρύπανση, το κυκλοφοριακό και την ηχορύπανση από
την 24ωρη φορτοεκφόρτωση κοντέινερ.
Γ. Αποσιωπήθηκε ότι το
λιμάνι, του οποίου τη διαχείριση ανέλαβε η COSCO, δεν λειτουργεί εν κενώ, αλλά
είναι ταυτοτικό στοιχείο του ευρύτερου Πειραιά των 500.000 κατοίκων και είναι
σφιχταγκαλιασμένο από έναν πολύ πυκνό οικιστικό ιστό με το μικρότερο
ποσοστό πρασίνου της χώρας.
Δ. Δεν ακούστηκε κάτι
για τη διεθνώς καθιερωμένη και εφαρμοζόμενη «εταιρική ευθύνη» των επενδυτών
απέναντι στις τοπικές κοινωνίες, όταν μάλιστα η εταιρία COSCO κατέχει, όχι
απλώς δεσπόζουσα, αλλά μονοπωλιακή θέση στο λιμάνι μας.
Οι εκπρόσωποι των
κινημάτων της πόλης ένα χρόνο τώρα
αγωνίζονται για την ακύρωση των παρανοϊκών σχεδίων επέκτασης της χερσαίας ζώνης
του λιμένα κρουαζιέρας μέσα στη θάλασσα κατά 180 στρ. σε δύο φάσεις (135
στρ. στη φάση Α') – και έχουν ζητήσει από την ΕΣΑΛ να μην εγκρίνει την
αδικαιολόγητη αυτή καταστροφή του περιβάλλοντος γιατί:
1. Η ανάγκη τέτοιας
επέκτασης δεν προκύπτει από καμία μελέτη. Αντίθετα, μελέτη του ΕΜΠ του Μαρτίου
2018 καταλήγει ότι δεν κρίνεται αναγκαία.
2. Η ίδια η βιομηχανία
της κρουαζιέρας δηλώνει ότι δεν θέλει, ούτε χρειάζεται τις νέες προβλήτες, ενώ δεν
χρησιμοποιεί ούτε καν τις μισές από τις 11 υπάρχουσες θέσεις κρουαζιέρας.
3. Η φέρουσα ικανότητα
του οδικού δικτύου της πόλης μας δεν επιτρέπει την ταχεία διέλευση με
πούλμαν των χιλιάδων επιβατών των κρουαζιερόπλοιων προς την Ακρόπολη και πίσω.
4. Η βιομηχανία της
κρουαζιέρας αναζητά για βάσεις εκκίνησης (homeporting) λιμάνια με χαμηλά
λιμενικά τέλη και φθηνά κοντινά αεροδρόμια. To «Ελ. Βενιζέλος» είναι από
το ακριβότερα αεροδρόμια της Μεσογείου, ενώ το αεροδρόμιο «Ατατούρκ» της
γειτονικής Κωνσταντινούπολης το φθηνότερο και το μεγαλύτερο, με διηπειρωτικές
συνδέσεις. Η ΟΛΠ ΑΕ-COSCO έχει προαναγγείλει για το 2020 αύξηση των τελών
κρουαζιέρας μέχρι 30%, ενώ το Υπουργείο Τουρισμού της Τουρκίας επιδοτεί με 25
ευρώ κάθε διερχόμενο επιβάτη κρουαζιέρας και με 45 ευρώ κάθε επιβάτη
κρουαζιέρας που επιβιβάζεται ή αποβιβάζεται (homeporting) σε τουρκικό
λιμάνι (η Τουρκία είναι η χώρα όπου οι επιβάτες κάνουν ψώνια λόγω χαμηλών
τιμών).
5. Το έργο
αντιστρατεύεται και προσβάλλει την προγραμματισμένη δημιουργία των δύο εμβληματικών αρχαιολογικών
περιπάτων της Αττικής, της Διονυσίου Αρεοπαγίτου στην Ακρόπολη και της
Πειραϊκής Ακτής κατά μήκος του Κονώνειου Τείχους, από τη Ζέα μέχρι τον
Τάφο του Θεμιστοκλή και το «φυλακισμένο» από τον ΟΛΠ τμήμα του τείχους στο
Παλατάκι. Αυτός ο μέγας αρχαιολογικός περίπατος - μαζί με το Μουσείο Εναλίων
Αρχαιοτήτων στο Σιλό (που η COSCO σαμποτάρει) - θα βάλει τον Πειραιά στον χάρτη
των τουριστικών προορισμών της Μεσογείου.
6. Τέλος δεν υπάρχουν
οι εξής 8 απαραίτητες μελέτες/αποφάσεις:
6.1 Στρατηγική Μελέτη
Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ)
6.2 Μελέτη
Σκοπιμότητας του έργου
6.3 Μελέτη Φέρουσας
Ικανότητας της πόλης
6.4 Μελέτη
Κυκλοφοριακής Φόρτισης
6.5 Μελέτη Αερίων
Ρύπων
6.6 Μελέτη Κοινωνικού
Κόστους & Επιπτώσεων επί της Δημόσιας Υγείας
6.7 Μελέτη διαχείρισης
των τοξικών βυθοκορημάτων (θεμελίωση/εξυγίανση βυθού)
6.8 Απόφαση καθορισμού
αιγιαλού και παραλίας
Με βάση τα παραπάνω,
και επειδή θεωρούμε ότι το ΠΕΣΥ Αττικής, δεν έχει την εικόνα των εξελίξεων που
περιγράφονται, ζητάμε την άμεση ιεράρχηση του θέματος, ως θέμα ΠΗΔ, κατά τη
συνεδρίαση της 4ης Απριλίου.
Για την
Αντικαπιταλιστική Ανατροπή στην Αττική
Νίκος Αδαμόπουλος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.