Ψηφοδέλτιο 2023

18 Φεβρουαρίου 2016

Μάλιστα, κύριε πρόεδρε!



Ο νομικός κος Θ. Σχινάς, πρόεδρος του Περιφερειακού Συμβουλίου, σε ένα ακόμη "δημοκρατικό" κρεσέντο της Δύναμης Ζωής, ερμηνεύει τον Καλλικράτη με... όριο το 3%.
Και εις ανώτερα...

Όλα ξεκίνησαν όταν του ζητήσαμε να καλέσει όλα τα πολιτικά κόμματα στην Ειδική Συνεδρίαση Απολογισμού της Περιφέρειας Αττικής. Μιας και το λεγε κι ο νόμος δηλαδη, είπαμε να κάνουμε μια υπενθύμιση. Δε περιμέναμε αυτή την αντίδραση... Μάλλον καλύτερα να του 'χαμε πει να καταπιεί ένα μαγκάλι κάρβουνα! Δείτε την αλληλογραφία.


το πρώτο μας ηλεκτρονικό μήνυμα



ΠΡΟΣ: Πρόεδρο Περιφερειακού Συμβουλίου

Κε Σχινά,
Έλαβα την επισυναπτόμενη πρόσκληση για την Ειδική Συνεδρίαση Απολογισμού. Θα ήθελα να σας επισημάνω ότι στο σχετικό άρθρο του Καλλικράτη, αναφέρεται ότι καλούνται τα "εκπρόσωποι πολιτικών κομμάτων", ενώ η πρόσκλησή σας έχει σταλεί μόνο στα κοινοβουλευτικά κόμματα, όπως φαίνεται στη λίστα αποδεκτών.
Στο άρθρο 185 του «Καλλικράτη» προβλέπεται "2. Η ειδική δημόσια συνεδρίαση του ΠΣ γίνεται μέχρι 31 Ιανουαρίου (…). Σε αυτήν καλούνται τα μέλη της επιτροπής περιφερειακής διαβούλευσης, οι δήμαρχοι των δήμων της περιφέρειας και εκπρόσωποι πολιτικών κομμάτων."
Για λόγους δημοκρατίας και μόνο, παρακαλώ η Περιφέρεια Αττικής να αποστείλει πρόσκληση και σε κόμματα που δεν έχουν μπει στο ελληνικό κοινοβούλιο λόγω του αντιδημοκρατικού ορίου του 3%, λ.χ. η ΛΑΕ, η ΑΝΤΑΡΣΥΑ, το Κ.Κ.Ε.(μ-λ) & Μ-Λ Κ.Κ.Ε κ.λπ. να μετέχουν στην συνεδρίαση με δικαίωμα λόγου, όπως προβλέπει το άρθρο 185.


Δ. Κουτσούμπα


η (απίστευτη) απάντηση του κου Σχινά



και η ανταπάντησή μας

ΠΡΟΣ:
Τον Πρόεδρο του Περιφερειακού Συμβουλίου κο Σχινά

ΘΕΜΑ: Σχετικά με την πρόσκληση των πολιτικών κομμάτων στην Ειδική Συνεδρίαση Απολογισμού της Περιφέρειας Αττικής

Η με αρ. πρωτ. 31344/17-2-2016 επιστολή σας σχετικά με το θέμα, την οποία κοινοποιήσατε σε όλους τους περιφερειακούς συμβούλους μαζί με την αρχική μου επιστολή, και δια αυτού του τρόπου καταστήσατε -με δική σας πρωτοβουλία- την εν λόγω αλληλογραφία δημόσια, ανοίγει μια ενδιαφέρουσα συζήτηση.
Η θέση μου ως συμβούλου, άλλωστε, επιβάλλει τόσο το νομικό όσο και τον πολιτικό σχολιασμό όχι μόνο της απάντησής σας, αλλά και της στάσης της Περιφερειακής Αρχής  σε παρόμοια θέματα.

1. Ας ξεκινήσουμε από το «γράμμα» του νόμου. Οι διατάξεις που διέπουν τη λειτουργία του Περιφερειακού Συμβουλίου, και ορίζουν ότι οι συνεδριάσεις είναι δημόσιες, είναι τα άρθρα 167-168 του Ν. 3852/2010. Σύμφωνα με αυτά, ορθά και νόμιμα καλείτε τους βουλευτές της Περιφέρειας Αττικής διά των κοινοβουλευτικών τους ομάδων, όπως και τους εκπροσώπους του τύπου, καθώς και κάθε ενδιαφερόμενο. Θα γνωρίζετε, ωστόσο, ότι η διάταξη που τυγχάνει εφαρμογής στην περίπτωση δεν είναι αυτή του άρθρου 185 του ίδιου νόμου, η οποία αφορά την Ειδική Συνεδρίαση. Και βέβαια, η επανάληψη μιας πράξης, ακόμη κι αν έχει επισυμβεί 63 φορές (!) δεν παράγει δεσμευτικό κανόνα δικαίου και ούτε μπορεί να συναχθεί ότι ο εκτελών αυτήν την πράξη καθίσταται ερμηνευτής μιας διάταξης με τρόπο που να παραγκωνίζει την ίδια την διάταξη.
Διότι η «Ειδική Συνεδρίαση του απολογισμού» δεν είναι μία ακόμη συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου. Είναι μια Ειδική Συνεδρίαση, την οποία ο νομοθέτης του «Καλλικράτη» προίκισε με ειδικό καθεστώς, που περιγράφεται στο άρθρο 185 του Ν. 3852/2010, και μάλιστα σε διακριτό κεφάλαιο (κεφάλαιο Δ) από το κεφάλαιο στο οποίο εμπεριέχονται τα άρθρα που  διέπουν τις τακτικές συνεδριάσεις του Περιφερειακού Συμβουλίου (Κεφάλαιο Γ). Η Ειδική Συνεδρίαση Απολογισμού έχει ιδιαίτερες προθεσμίες (έως 31 Ιανουαρίου εκάστου έτους), διάφορο τρόπο πρόσκλησης (τουλάχιστον 15 μέρες πριν), απαίτηση δημοσιότητας, και περιγράφονται στο ίδιο άρθρο με ακρίβεια και οι μετέχοντες σε αυτήν.
Ως εκ τούτου, δεν κατανοώ γιατί, ενώ στην επιστολή μου αναφέρομαι στη Ειδική Συνεδρίαση όπως αυτή ορίζεται στο άρθρο 185, η απάντησή σας αναφέρεται στα οριζόμενα για τις τακτικές συνεδριάσεις. Ως γνωστόν, η δική μας παράταξη είναι με το δίκιο του εργάτη, η παράταξη της «Δύναμης Ζωής», την οποία εκπροσωπείτε, ήταν εκείνη που είχε δεσμευτεί να «μας ταράξει στη νομιμότητα»…

2. Εκτός από το «γράμμα» του νόμου, βέβαια, υπάρχει και το «πνεύμα» του νόμου, και το πνεύμα στην συγκεκριμένη περίπτωση μιλά για μια συνεδρίαση που σκοπός είναι να την παρακολουθήσουν όσο γίνεται περισσότερο οι πολίτες και κάθε ενδιαφερόμενος. Εξ ου και το άρθρο 185 λαμβάνει αυξημένη μέριμνα, ορίζοντας ότι η συγκεκριμένη συνεδρίαση «ανακοινώνεται πριν από δεκαπέντε (15) τουλάχιστον ημέρες με κάθε πρόσφορο μέσο. Σε αυτή καλούνται τα μέλη της επιτροπής περιφερειακής διαβούλευσης, οι δήμαρχοι των δήμων της περιφέρειας και εκπρόσωποι πολιτικών κομμάτων. (…) Η περιφέρεια μεριμνά για τη μετάδοση της συνεδρίασης από τα περιφερειακά μέσα ενημέρωσης, το διαδίκτυο, καθώς και για τη χρήση κάθε άλλου μέσου ενημέρωσης των πολιτών.» Είναι προφανές, βέβαια, ότι και μόνο η επιλογή ειδικά της… Τσικνοπέμπτης (3/3) ως κατάλληλης μέρας για να διεξαχθεί αυτή η Ειδική Συνεδρίαση, κάθε άλλο παρά θα συμβάλλει στο ενδιαφέρον των πολιτών για αυτήν -οπότε εδώ το πνεύμα του νόμου ήδη αφήνεται αναπατυτεί στις δάφνες του. Και βέβαια, είναι γνωστό ότι η δική μας παράταξη θεωρεί ότι οι μορφές «κοινωνικής λογοδοσίας», «διαβούλευσης» και «συμμετοχής της κοινωνίας των πολιτών» που προβλέπει ο Καλλικράτης (όπως το άρθρο 185) είναι εντελώς ψευδεπίγραφες, όμως ήταν η παράταξη της «Δύναμης Ζωής» που είχε όλες αυτές τις ωραίες λέξεις ως προμετωπίδα στο προεκλογικό της πρόγραμμα…

3. Δεν νομίζω ότι είναι αναγκαία ειδική νομική συζήτηση για το τι σημαίνει κατά το Σύνταγμα, τη νομοθεσία, τη νομολογία και τον Άρειο Πάγο «πολιτικό κόμμα». Νομικά το ζήτημα αυτό είναι λυμένο, και δεν συνδέεται με την κοινοβουλευτική εκπροσώπηση.
Αν ήθελα να περιπλέξω λίγο ακόμη το ζήτημα, βέβαια, θα μπορούσα να σας θυμίσω ότι η ΛΑΕ έχει εκλεγμένο ευρωβουλευτή κάτι που δεν την καθιστά «μη κοινοβουλευτικό κόμμα» με βάση την ισχύουσα νομολογία, αλλά νομίζω ότι δεν είναι αυτή η ουσία. Αφήστε που –εκ της ιδιότητός σας– τη σχετική νομολογία τη γνωρίζετε πολύ καλύτερα από μένα.
Θα σας θύμιζα επίσης ότι, αφού απευθυνθήκατε σε όλες τις Κοινοβουλευτικές Ομάδες αυτό προφανώς σημαίνει ότι έχετε ήδη επιλέξει να καλέσετε στη συνεδρίαση το φασιστικό μόρφωμα της Χρυσής Αυγής ως «κοινοβουλευτικό κόμμα», παρότι η ίδια η ολομέλεια της Βουλής –με τη σύμφωνη γνώμη του ΣτΕ επ’ αυτού- έχει αναστείλει τη χρηματοδότησή της γιατί η Χρυσή Αυγή λειτουργεί ως εγκληματική οργάνωση. Θέλετε μήπως να ξανασκεφτείτε τον όρο «κοινοβουλευτικές ομάδες»;
Θα μπορούσα επίσης να σας επισημάνω ότι, όσο περιοριστικά κι αν θέλατε να δείτε την πρόσκληση των κομμάτων, δεν μπορείτε να αποφύγετε το γεγονός ότι από τη συνδυασμένη ερμηνεία των διατάξεων των παραγράφων 2 και 5 του άρθρου 185 προκύπτει ότι ως «εκπρόσωποι πολιτικών κομμάτων» νοούνται κατ’ ελάχιστον τα κόμματα στα οποία ανήκουν οι εκλεγμένοι περιφερειακοί σύμβουλοι της Αττικής –και υπάρχουν τουλάχιστον 3 πολιτικά κόμματα εκτός κοινοβουλίου που έχουν στη δύναμή του εκλεγμένους περιφερειακούς συμβούλους. Ratio της διάταξης η οποία προβλέπει με ειδικό τρόπο τη συγκεκριμένη συνεδρίαση είναι η ευρεία δημοσιότητα και η ολοκληρωμένη ενημέρωση όλων των πολιτών, όπως οι τελευταίοι αντιπροσωπεύονται στο περιφερειακό συμβούλιο, στο σύνολό τους, και όχι με κριτήριο την ψήφιση μνημονίων.

Περιττεύουν όμως οι παραπάνω νομικές συζητήσεις, αφού αυτό που είναι προφανές είναι ότι η λιτή απάντησή σας (σε δική μου απόδοση:) «μας αρκούν τα κοινοβουλευτικά κόμματα» είναι απάντηση βαθιά πολιτική, και όχι νομική –καίτοι ισχυρίζεστε ότι η θέση σας ως Προέδρου «δεν σας επιτρέπει να σχολιάσετε πολιτικά την επιστολή μου».
Από την απάντησή σας συνάγεται ότι προφανώς αποδέχεστε ότι τους πολίτες εκπροσωπούν μόνο τα κόμματα που έχουν ξεπεράσει το αντιδημοκρατικό όριο του 3%! Η απάντησή σας αποδέχεται ως «δημοκρατία» τη στρέβλωση κάθε  δημοκρατικής λογικής. Αποδέχεται ως ευκταίο ένα αυθαίρετο όριο, που αν ίσχυε και στην περίπτωση των περιφερειακών εκλογών, τουλάχιστον πέντε παρατάξεις από αυτές που σήμερα είναι αντιπολίτευση στο Περιφερειακό Συμβούλιο, δεν θα είχαν κανένα σύμβουλο! Είναι προφανές, ότι η δική μας παράταξη -παρότι δεν πιστεύει ότι η αστική αντιπροσώπευση είναι πραγματική δημοκρατία- σε θέματα που σχετίζονται με τη δημοκρατία δεν κάνει «εκπτώσεις». Αντιθέτως, το κόμμα που υποστήριξε τη δική σας παράταξη ήταν εκείνο που όμνυε σε όλους τους τόνους στην «απλή αναλογική» –για να την ξεχάσει πολύ εύκολα μόλις εισέπραξε τα ευεργετήματα του αντιδημοκρατικού εκλογικού νόμο Είναι αυτό που λέμε: μετά την απομάκρυνση εκ του ταμείου…

Με τίποτε από τα παραπάνω δεν εκπλαγήκαμε, βέβαια, μιας και η θητεία της Περιφερειακής Αρχής Αττικής δεν έχει διακριθεί ως τώρα για τη δημοκρατικότητά της –πολύ γρήγορα διολίσθησε στις πρακτικές όλων των προηγούμενων, τις απευθείας αναθέσεις, την αδιαφορία για στοιχειώδεις όρους διαφάνειας, δημοκρατίας και ενημέρωσης, την αδιαφορία για τα πραγματικά προβλήματα των κατοίκων της Αττικής. Δεν περιμέναμε όμως ότι δεν θα δείχνατε καν τους στοιχειώδεις κανόνες αστικής ευγένειας, τουλάχιστον απέναντι σε πολιτικά κόμματα τα οποία ακόμη δεν έχουν άρει τη στήριξή τους στην παράταξή σας, όπως η ΛΑΕ.

Κε Πρόεδρε,
Εμμένω στο αίτημα να προσκληθούν όλα τα πολιτικά κόμματα στην Ειδική Συνεδρίαση της 3/3/2016, και δεν νομίζω ότι χρειάζεται να επιχειρηματολογήσω άλλο για αυτό.

Εκ μέρους της ΑΑΑ

Δ. Κουτσούμπα
Περιφερειακή σύμβουλος Αττικής

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.